بل از شروع مبحث جذاب سئو داخلی، اول ببینیم ویژگی یک مطلب خوب چیست.
مسلماً اولین مساله داشتن یک موضوع جذاب برای مخاطب و یک محتوای عالی است. اما چرا گاهی یک پست وبلاگی بسیار فوقالعاده و جذاب تولید میکنید ولی خوانندگان زیادی سراغ آن نمیآیند؟ مشکل دقیقاً از کجاست؟
ساده است: شما باید کاری کنید که مخاطبان به راحتی بتوانند مطلب شما را در موتورهای جستجوگر پیدا کنند. یا به قول معروف محتوای شما باید سئو شود. بنابراین باید اصول استاندارد سئو داخلی برای یک مطلب را رعایت کنید و بدین وسیله به موتورهای جستجو کمک کنید تا رتبه بهتری به مطلب شما بدهند.
در این مقاله مسئله سئو داخلی (on page seo) را میشکافیم و با یک راهنمای قدم به قدم به شما میگوییم که چطور میتوانید با بهینه کردن محتوای درونی وبسایت خود یک قدم بزرگ در جهت سئوی بهتر بردارید. اما قبل از پرداختن به اصل مطلب، برای اینکه درک کاملتری از اصول و کارکرد سئو داشته باشید، پیشنهاد میکنیم سری به صفحه دوره سئو پایه بزنید، ما در این دوره دو ساعته درباره هرآنچه برای شروع یادگیری سئو لازم دارید، صحبت کردهایم.
سئو داخلی (on page seo) سایت چیست؟
بدون سئو و بهینهسازی هرچقدرم که خوب باشید، شاید هیچوقت دیده نشوید؛ یادتان هست در مقاله «سئو چیست» گفتیم که سایتی که سئو نشده، مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد میزند کسی صدایش را نمیشنود. الان هم ماجرا همان است، برای اینکه از فرش به عرش گوگل برسید، باید ابتدا قسمتی از کارهای بهینهسازی را در صفحات خودتان انجام دهید، و بقیه کارها را خارج از سایت!
سئو داخلی (On Page Seo) بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجوست که در داخل سایت خودتان انجام میشود؛
اگر سایت شما با اصول سئوی داخلی بهینه شده باشد، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و میخوانند، موضوع آن را درک میکنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران میشناسند.
حالا که هم برای گوگل بهینهاید و هم برای کاربر مفیدید، حق شماست که رتبههای بالای گوگل مال شما باشد؛ عجله نکنید؛ فعلا داشتیم آخر قصه را برایتان فاش میکردیم ولی هنوز اول داستان یعنی شروع بهینهسازی با سئو داخلی است.
سئو کردن صفحات داخلی کار زیاد سختی نیست، فقط کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید و در محتوای خود لحاظ کنید. در ادامه لیستی از اصول و نکات سئو داخلی را برایتان آوردهایم.
تکنیکهای سئو داخلی سایت
در این بخش نکات سئوی داخلی را برای شما لیست کردیم که برای سال 2022 بروزرسانی شدهاند و بیشترین تأثیر را در بهینهسازی سایت دارند.
1-آدرس (URL) تمام صفحات سایت خود را بهینه کنید
اولین چیزی که نظر گوگل را جلب میکند، آدرس صفحات سایت است؛ آدرس سایت شما باید کوتاه، مرتبط به محتوای داخلش و شامل کلمات کلیدی باشد تا بیشترین تاثیر را روی سئو داشته باشد. پس:
از آدرسهای پیچیده دوری کنید:
novin.com/tarikh/dastebandi/onvan
در عوض یک آدرس کوتاه داشته باشید و از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:
novin.com/kalameye-kelidi
در مقالۀ «نکات مهم برای بهینهسازی URL سایت» میتوانید بهینهسازی URLها را بخوانید.
2-تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) انجام دهید
با تحقیق کلمات کلیدی میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ چه چیزی برایشان بیشتر اهمیت دارد و چه کلماتی را بیشتر جستجو میکنند! حتی میتوانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه؟
بعد از این تحقیق، کلماتی که قرار است برایتان مخاطب جذب کند و ترافیک سایتتان را افزایش دهد را میشناسید! حالا شاهکلید دنیای سئو در دست شماست! بنابراین با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آنها را بهبود ببخشید. اگر تحقیق کلمات کلیدی را درست انجام دهید، میتوانید امیدوار باشید که اولین آجر سئو داخلی را درست گذاشتهاید و دیوارتان قرار نیست تا ثریا کج ساخته شود.
توجه: تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمیشود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند.
3-عنوان سئو (Meta title) را بهینه کنید
عنوان سئو یا متا تایتل همان عبارتی است که کاربران در نتایج گوگل میبینند. در متا تایتل باید چند نکته را رعایت کنید تا برای موتور جستجو بهینه شود:
- سعی کنید عنوان سئوی شما از 60 کاراکتر بیشتر نباشد، اگر از این تعداد بیشتر باشد، عنوان شما در گوگل ناقص نشان داده میشود.
- در عنوان سئو، حداقل از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.
- تا جای امکان سعی کنید، کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن جزئیاتی اضافه کنید که کاربر ترغیب شود روی لینک شما کلیک کند؛ برای مثال افـزودن کلمـاتـی از قبیل «2022»، «بهترین»، «راهنما» و «نقد و بررسی» میتواند در رتبه بهتر برای کلمات کلیدی دم بلند موثر واقع شود.
4. زیرعنوانها (تگهای H1، H2 و H3) را درست بچینید
یک محتوای خوب، باید ساختار درستی داشته باشد تا خواننده گیج نشود و با خود بگوید این تیتر چه ربطی با تیتر قبلی دارد! برای رعایت ساختار، عنوان اصلی محتوا که بالای مقاله مثل سر در خودنمایی میکند را با تیتر یک (تگ H1)، تیترهای اصلی را با تگ H2 و زیر شاخههای آنها را با H3، H4 و… مشخص کنید.
اکثر سیستمهای مدیریت محتوا (مثل وردپرس) به صورت خودکار این تگها را به پست اضافه میکنند. اما ممکن است بعضی از قالبها این تنظیمات را دستکاری کنند. کد وبسایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تیترهای شما تگهای مناسب داشته باشند.
این کار هم گوگل را برای ایندکس کردن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران به راحتی مطلبتان را میخوانند و درک میکنند.
و نکته سئویی آخر هم اینکه آوردن کلمات کلیدی در عناوین اصلی سئوی شما را بهبود خواهد داد.
5-در محتوای خود از محتوای چندرسانهای استفاده کنید
استفاده از تصویر، ویدئو، نمودار و … میتواند نرخ پرش شما را کاهش دهد و کاربر را بیشتر در صفحه نگه دارد. این دو از اصلیترین معیارها در تعامل با کاربر هستند که در رتبه وبسایت شما تأثیر مستقیم میگذارند.
6-لینکسازی داخلی کنید
لینکسازی داخلی در سایت به دو روش انجام میشود:
- لینکدهی به سایر مطالب یا محصولات خودتان
در هر پستی که میگذارید دو یا سه لینک به سایر مطالبتان داشته باشید. این کار برای شما دو فایده دارد، اول اینکه میتوانید از صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند، برای پستهای جدید اعتبار بگیرید؛ دوم اینکه اگر خوانندهها روی لینکهای شما کلیک کند و به صفحات دیگر سایتتان سر بزنند، باعث میشود زمان بیشتری را در سایت شما بمانند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند! گوگل هم که عاشق سایتهای کاربرپسند است که به آنها اعتبار بدهد.
سعی کنید که لینکهای بیربط به موضوع نداشته باشید؛ همیشه نفع کاربر را درنظر بگیرید که آیا این لینک، اینجا به درد کاربر میخورد یا نه؟ مثلاً اگر درباره سئو داخلی مینویسید، لینک به سئوی خارجی میتواند برای کاربر مفید باشد. ولی در مطلب سئوی داخلی لینک به «شگفتیهای کائنات» شاید زیاد منطقی به نظر نمیرسد؛ الکی گوگل را هم گیج نکنید!
- لینک دادن به سایت دیگران
تجربه نشان داده که این کار در بین وبمستران و کارشناسان محتوا زیاد رسم نیست و تا دلتان بخواهد در این یک مورد آب هم از دستشان نمیچکد، لینک که اصلاً! چون فکر میکنند با لینک دادن، ارزش سایت رقیب بالاتر میرود؛ بله درست فکر میکنند ولی این یک معامله برد-برد است. چطور؟
اول اینکه لینکدهی به سایتهای مرتبط و همکار، به گوگل کمک میکند تا راحتتر از موضوع فعالیت صفحه شما مطلع شود و بداند که در کدام میدان رقابت به شما رتبه بدهد. همچنین با این کار گوگل سایت شما را به عنوان منبع اطلاعاتی موثق شناسایی میکند که همپای رقبا مطالب کامل تولید میکنید. پس لینک خارجی هم در سئوی شما تاثیرگذار است.
7-تصاویر سایت را بهینه کنید
یکی از نکات مهم سئو داخلی عکسهاست؛ تصاویر شما باید از دو جهت بهینه شده باشند:
- حتماٌ تگ alt داشته باشند و از کلمه کلیدی در آنها استفاده شده باشد.
- تگ Alt به گوگل کمک میکند که بفهمد موضوع عکس و ارتباط آن با متن چیست. یادتان باشد که در Google Image رقابت در کلمات کلیدی کمتر است و شما میتوانید با بهینهسازی تصاویر خود به جایگاه های بهتری در جستجوی تصاویر گوگل برسید. (تگ Alt تصاویر در سیستم وردپرس با عنوان «متن جایگزین» دیده میشود).حجم آنها بهینه و استاندارد باشد
قبلاٌ گفتیم که کاربران حوصله سایتهای کند را ندارند و خیلی زود صفحه را ترک میکنند؛ با بهینه کردن حجم عکسها میتوانیم سرعت بارگذاری را بهبود دهیم. توصیه میکنم برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، از وبسایت Optimizilla کمک بگیرید.
8-چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید
کلمات کلیدی باید در همه متن شما به تعداد لازم وجود داشته باشد، فقط یادتان باشد که در استفاده از این کلمات زیادهروی نکنید که از بار معنایی آن کم شود؛ چون در الگوریتمهای گوگل مثل جستجوی معنایی (Semantic Search) و الگوریتم مرغ مگس خوار این کار اسپم تلقی شده و به ضرر سئوی سایت شما خواهد بود.
بسیاری از متخصصات سئو معتقدند که چگالی کلمات کلیدی باید بین 1 تا 3 درصد از کل محتوای یک صفحه باشد. اگر تعداد کلمات کلیدی محتوای شما از این مقدار بیشتر شود، گوگل آن صفحه را به عنوان اسپم شناسایی میکند. مقاله چگالی کلمات کلیدی این بحث را کامل توضیح داده است.
9-کلمات کلیدی LSI را در پست خود پخش کنید
برای اینکه کلمات کلیدی اصلی در محتوای شما تکرار نشوند، میتوانید از LSI ها استفاده کنید. کلمات کلیدی LSI لغات هم معنی با کلمه کلیدی شما هستند که گوگل برای مشخص کردن موضوع صفحه از آنها استفاده میکند.
10-انکرتکستها را بهینه کنید
منظور از انکرتکست (Anchor Text)، متن یک لینک است که کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه مقصد هدایت میشود، با رعایت کردن چند نکته در استفاده از انکر تکستها به سئوی داخلی خود کمک میکنیم:
- در انکرتکستها از کلمات کلیدی استفاده کنید.
- انکر تکست باید به صفحهای که به آن لینک شده مرتبط باشد.
- در استفاده از انکرتکست Excat match (کلمه کلیدی اصلی) زیادهروی نکنید و سعی کنید متن لینکهایتان متنوع باشد.
(برای آشنایی کامل با نحوۀ بهینهسازی انکر تکستها مقالۀ «چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟» را بخوانید)
11-محتوای با کیفیت تولید کنید
مهمترین بخش از سئوی داخلی یک محتوای خوب و با کیفیت است؛ میگوییم مهمترین، چون اگر تمام نکات سئو تا اینجا مو به مو رعایت شده باشد، اما محتوای شما به درد کاربر نخورد، برای گوگل هم هیچ ارزشی ندارد!
بگذارید توضیح دهیم که چرا این اتفاق میافتد:
شما با رعایت نکات سئو به لینک یک و دو گوگل میرسید و در پوست خود نمیگنجید؛ اما بعد از مدتی گوگل متوجه میشود که هر کاربری که روی سایت شما کلیک میکند، خیلی سریع از آن خارج شده و نتیجه دیگری را باز میکند! این یعنی محتوای شما نتوانسته نیاز کاربر را برطرف کند، پس رتبه شما را کاهش داده و لینکتان را به نتایج پایینتر میفرستد!
پس همین اول کار سعی کنید محتوای خود را طوری بنویسید که موضوع را کامل توضیح داده باشد و در عین حال کاربر از خواندن آن لذت ببرد.
3 تکنیک سئو داخلی که تکنیکال هستند
سه تکنیک زیر بخشی از سئوی تکنیکال است ولی چون در داخل سایت خودتان انجام میشود جزو سئوی داخلی هم محسوب میشود پس بد نیست که این تکنیکها را هم یاد بگیریم.
12-سرعت سایت را بهینه کنید
گوگل اعلام کرده است که سرعت سایت یکی از معیارهای رتـبهبندی است. هیچکس دوست ندارد که زمان زیادی پای باز شدن و لود شدن صفحات یک سایت بگذارد؛ بهخصوص الان که از هر سایتی چندتا وجود دارد و کاربر میتواند بهراحتی سراغ سایتهای دیگر برود.
بنابراین تأخیر در بارگذاری سایت میتواند باعث از دست رفتن بازدیدکنندهها و کاهش نرخ تبدیل شود. اگر باورتان نمیشود بد نیست بدانید که طبق تحقیقاتی که شرکت آمازون انجام داده، هر ۱۰۰ میلیثانیه (0.1 ثانیه) تأخیر در بارگذاری سایت، ۱٪ از فروش کم میکند.
اصلاٌ آمازون هم به کنار! طبق مطالعات خود گوگل، زمان ماندن کاربران در صفحه، در سایتهای سریع (که در کمتر از ۵ ثانیه بارگذاری میشوند) در مقایسه با سایتهای کند (که تا ۱۹ ثانیه طول میکشد تا بارگذاری شوند)، 70% بیشتر است. از طرف دیگر در سایتهای سریع، نرخ پرش (Bounce Rate) هم 35% کمتر است.
13-سایت خود را ریسپانسیو (واکنشگرا) طراحی کنید
اگر سری به آمار کاربران اینترنتی زده باشید، میبینید که کاربران موبایلی چندین برابر سیستمیها هستند. گوگل این را در سال 2015 فهمید که استفاده از موبایل روز به روز بیشتر میشود، و کاربران با دستگاه موبایل به سایتها سر میزنند. بنابراین در سال 2016 اعلام کرد به سایتهای ریسپانسیو رتبههای بهتری اختصاص میدهد و به اصطلاح سیگنال موبایل فرندلی را تقویت کرد.
ریسپانسیو بودن به این معنی است که وقتی در دستگاههای دیگری مثل موبایل و تبلت سایت را باز میکنید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد.
اگر میخواهید رتبه سایت شما افزایش پیدا کند، لازم است از طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) استفاده کنید.
14-با کدهای اسکیما نشانهگذاری کنید
اسکیما مجموعهای از کدهاست که شما در سایت خود قرار میدهید تا به گوگل بفهمانید که این این بخش از سایت شما راجع به چه چیزی صحبت میکنید. با این کار گوگل بهتر میتواند شما را در نتایج مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده قرار دهد.
البته این کدها یکی دوتا نیستند، با مراجعه به سایت schema.org تمام کدهای اسکیما را میتوانید ببینید و در صورت لزوم از آنها در سایتتان استفاده کنید. حالا شاید بپرسید که استفاده از کدهای schema چه تاثیری رو سئوی سایت دارد؟
برای اینکه جواب سوالتان را پیدا کنید همین حالا یک تب جدید در مروگرتان باز کنید و نام یک شخصیت یا فیلم معروف را در گوگل جستجو کنید. حالا در سمت راست صفحه نتایج چه میبینید؟ به احتمال زیاد در سمت راست صفحه یک سری اطلاعات طبقهبندی شده را میبینید. خب شاید فکر کنید که اطلاعات فقط از سایتهای خارجی گرفته میشوند پس تاثیری روی سایت ما ندارد. اگر نظرتان این است خوب به تصاویر زیر نگاه کنید.
در تصویر سمت راست یک لینک فارسی را به صورت دانلود رایگان نرمافزار مشاهده میکنید که مقصد آن سایت ایرانی soft98.ir است. در تصویر سمت چپ اما سه لینک فارسی به سایتهای دیجیکالا، بازی سنتر و زومجی چشم میخورد! پس میتوان نتیجه گرفت که گوگل به سایتهای ایرانی هم توجه دارد و با تولید محتوای ارزشمند و رعایت اصول سئو میتوان به جایگاه اطلاعات طبقهبندی شده نفوذ کرد.
درک کدهای اسکیما و چگونگی استفاده از آنها شاید کمی پیچیده به نظر برسد به همین دلیل در مقاله دیگری درباره اسکیما و روش استفاده از آن کامل توضیح دادیم.
شما رتبه یک هستید اگر…
درست است که بازار تبلیغات سئو و فتح کردن قلههای گوگل داغ است و همه از رتبههای بالا حرف میزند اما واقعیت این است که سئو نه یک چیز افسانهای است نه رمز و راز خاصی دارد. فقط کافی است وقتی در حال ایجاد صفحات سایت خود هستید، حواستان به چک لیست سئو داخلی که در بالا گفتیم باشد و مرحله به مرحله رعایت کنید. بقیهاش را به گوگل و رفتار کاربران بسپارید.
برای اینکه کاتالیزور این رقابت باشید و به این راه سرعت بدهید، به سراغ سئوی خارجی بروید تا زودتر صفحاتتان به دست کاربران برسد و دیده شود. همهاش همین است؛ حالا بنشینید و از صعود خود در نتایج گوگل لذت ببرید.