سئو بهتر است یا ادز؟

سئو بهتر است یا گوگل ادز؟ مقایسه دو چنل کاربردی دیجیتال مارکتینگ

تا چند سال قبل هنوز هم بهترین راه تبلیغات و فروش، درج آگهی در روزنامه‌ها، مجلات یا رسانه‌هایی مثل تلویزیون بود. اما امروزه افزایش بازدید وب‌سایت شما می‌تواند بهترین تبلیغ برای کسب‌وکارتان باشد. همین امر صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان دیجیتال را مجبور کرده است که همواره به دنبال افزایش بازدید وب‌سایت خود باشند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه گوگل ادز و سئو، دو ابزار افزایش بازدید وب‌سایت، بپردازیم. یکی از بهترین راه‌های تصمیم‌گیری و انتخاب، شناخت مزایا و معایب گزینه‌های پیش رو است. هر سیستمی در هر موقعیت و با هر کارایی، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. سئو و ادوردز هم از این قاعده مستثنی نیستند. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم با اشاره به نکات مثبت و منفی و مقایسه گوگل ادز و سئو در انتخاب صحیح به شما کمک کنیم.

سئو چیست؟

SEO یا Search Engine Optimization، به معنای بهینه‌سازی نتایج موتور جستجو است. روزانه صدها یا حتی هزاران مطلب دربارۀ یک موضوع خاص در وب‌سایت‌های مختلف نوشته می‌شود، اما کدامیک در صدر نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد؟ سئو مجموعه عملیاتی است که روی محتوا و طراحی سایت انجام می‌شود تا آن را جزء نتایج اولیه در جستجوی گوگل قرار دهد و درواقع میزان بازدید و نرخ تبدیل سایت را افزایش دهد.

گوگل ادز یا تبلیغات گوگل یعنی چه؟

اگر دقت کرده باشید هنگام جستجوی یک مطلب به وب‌سایت‌هایی بر می‌خورید که معمولا جزء اولین پیشنهادهای گوگل به شما هستند و کنار آن‌ها در سمت چپ نشانۀ “Ad” را می‌شود دید. گوگل ادز یا گوگل ادوردز سرویس تبلیغاتی خود گوگل است که به مخاطبان ارائه می‌شود تا وب‌سایت‌شان را در نتایج اولیۀ جستجو نمایش دهد و کسب‌وکارشان را تبلیغ کند. این سرویس رایگان نیست و به ازای هر کلیک روی تبلیغ شما، مقداری از شارژ حساب شما کم می‌شود.

مزایا و معایب سئو

از مهم‌ترین مزایای سئو می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  1. رایگان است: سئو ابزاری کاملا رایگان است و کارایی آن بستگی به میزان زمانی دارد که شما برای یافتن کلیدواژه‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها در محتوای خود صرف می‌کنید.
  2. با گوشی‌های تلفن همراه سازگاری ایجاد می‌کند: سئوی خوب باعث می‌شود سایت شما پاسخ‌دهی مطلوبی داشته و سرعت قابل قبولی داشته باشد، هم‌چنین در گوشی‌های تلفن همراه به راحتی و بدون تأخیر بارگذاری شود. بارگذاری وب‌سایت در انواع دستگاه‌ها و با سرعت بالا موجب جذب مشتری می‌شود.
  3. ترافیکی تولید می‌کند که منجر به افزایش نرخ تبدیل می‌شود: طبق نتایج Search Engine Journal، نرخ پیوست مشتریان (close rate) توسط سئو معادل 14.6% است که در مقایسه با 1.7% در ایمیل مارگتینگ، نرخ بسیار قابل توجهی است. نرخ پیوست درواقع میزان معامله‌های انجام شده تقسیم بر کل معاملات است.
  4. به شما در گسترش کسب‌وکارتان کمک می‌کند: اگر حضور شما در شبکه‌ی وب محسوس نباشد، کاربر چگونه می‌تواند شما را پیدا کند و تبدیل به مشتری شما شود؟ سئو حضور شما را در فضای وب تضمین می‌کند و باعث افزایش بازدید وب‌سایت شما می‌شود. همین امر می‌تواند به افزایش نرخ تبدیل منجر شود.
  5. باعث اقتدار و اعتبار شما در حوزۀ کسب‌وکارتان می‌شود: محتوای کارامد و حضور قوی در فضای وب، باعث افزایش بازدید و بهبود رنکینگ سایت شما می‌شود. همین نکته باعث قدرت شما نسبت به رقبایتان شده، اعتماد مشتری را جلب کرده و جایگاه‌تان را در کسب‌وکار مربوطه تثبیت می‌کند.

با تمام این نکات مثبت و مزایایی که سئو دارد نمی‌توان بر معایب آن چشم بست. برای یک مقایسۀ درست و اصولی باید هر دو جنبه را در نظر گرفت. در ادامه لیستی از معایب سئو را مشاهده می‌کنید:

  1. نتیجه‌بخشی آن زمان‌بر است: فرآیند سئوی وب‌سایت نیازمند تحقیق روی کلمات کلیدی و تولید محتوای متناسب با آن کلمات است. این کارها ممکن است روزها شاید هم هفته‌ها طول بکشند. اگر قصد اجرای کمپینی دارید که می‌خواهید سریع و فوری نتیجه دهد، سئو گزینۀ مناسبی برای شما نخواهد بود.
  2. تغییرات الگوریتم: از جمله مشکلاتی که سئوکارها با آن مواجه هستند، تغییر الگوریتم گوگل برای نمایش وب‌سایت‌هاست. گوگل هرچندوقت یک بار الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد تا نتایج به درستی نمایش داده شوند. این تغییرات باعث جابجایی رنکینگ وب‌سایت‌ها‌ می‌شوند و تلاشی دوباره نیاز است تا آن‌ را به صدر جدول نتایج جستجو برگردانیم.
  3. رقبایتان می‌توانند جایگاه شما را عوض کنند: هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر یک بار محتوای وب‌سایت خود را سئو کنید و جایگاه اول را در نتایج گوگل کسب کنید، دیگر نیازی به سئوی آن نخواهید داشت و آن جایگاه همیشه برای شماه خواهد بود. رقبای شما همیشه درحال بررسی کسب‌وکارتان هستند و می‌خواهند جایگاهی بهتر از شما داشته باشند. پس دور از ذهن نیست که بتوانند جایگاه شما را تغییر دهند.
  4. به سرمایه‌گذاری روی تیم متخصص نیاز دارد: هرچند سئو به عنوان ابزاری رایگان شناخته می‌شود، برای به‌روز کردن محتوا و تحقیقات مداوم روی کلمات کلیدی به تیمی قوی و پرانگیزه نیاز دارید که خود بخشی هزینه‌بر برای صاحب کسب‌وکار به حساب می‌آید.

مزایا و معایب ادوردز

در سوی دیگر این تصمیم‌گیری، گوگل ادوردز قرار دارد که به توضیح مزایای آن می‌پردازیم:

  1. مخاطب مشخصی را هدف قرار می‌دهد: در بازاریابی محصولات، ارزشمند است که با مشتری ایده‌آل خود صحبت کنید و او را مخاطب تبلیغ خود قرار دهید. کلید تبلیغات موفق، شناخت رفتارهای مخاطب است. گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان کمپین خود را محدود به علاقمندان کسب‌وکار خود کنید. با استفاده از چند لغت یا عبارت خاص می‌توانید به مشتریانی که به دنبال محصولات شما می‌گردند و دربارۀ آن تحقیق می‌کنند، دست پیدا کنید. گوگل هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان نامربوط را جدا کنید؛ برای مثال اگر محصول شما متناسب نیاز خانواده‌ای است که فرزند زیر پنج سال دارند، شما می‌توانید سرچ‌های مربوط به نونهالان را از کمپین خود کنار بگذارید. این امکان به شما کمک می‌کند دقیق‌تر مخاطب خود را انتخاب کنید و کمپین موفق‌تری داشته باشید.
  2. به سرعت راه‌اندازی می‌شود: زمان مسئلۀ بسیار مهمی برای صاحبان کسب‌وکار است به خصوص کسانی که تازگی شروع به کار کرده‌اند یا کسب‌وکار کوچکی دارند. Aden Andrus، سرپرست بازاریابی محتوایی شرکت Disruptive Advertising می‌گوید: « گوگل به دنبال پول است پس تلاش می‌کند تا جای ممکن پروسه ساخت اکانت و شروع تبلیغات در ادوردز را برای شما آسان کند. تمام کاری که شما باید بکنید این است که وارد گوگل ادز شوید و روی گزینۀ Start now کلیک کنید…»
  3. از حد بودجۀ شما فراتر نمی‌رود: با توجه به اینکه شما ابتدا حساب خود را مقداری شارژ می‌کنید و در ازای هر کلیک مقداری پول از حساب‌تان کم می‌شود، میزان هزینۀ مصرفی در دست شماست و بودجۀ لازم برای این کار را می‌توان از پیش تعیین کرد. در ضمن اگر شما چند کمپین فعال داشته باشید اما یکی از آن‌ها به خوبی کار نکند، می‌توانید به سرعت آن را متوقف کنید و بودجه‌اش را به سایر کمپین‌های فعال خود اختصاص دهید.
  4. می‌توانید انواع مختلف تبلیغ را با آن طراحی کنید: هیچ دو مشتری‌ای شبیه به هم نیستند،همین‌طور هیچ دو محصولی. شما می‌توانید با استفاده از قالب‌های آمادۀ گوگل ادز، مناسب‌ترین تبلیغ را برای محصول و مشتری خود طراحی کنید.
  5. انواع مختلف تبلیغ در گوگل ادوردزنتیجه‌بخشی سریع: برای مشاهدۀ نتیجۀ کمپین تبلیغاتی نیازی نیست به اندازۀ  روش‌های دیگر صبور باشید. کافی است کمپین را راه‌اندازی کنید و نتایج آن را ببینید.

در کنار تمامی این مزایا، گوگل ادوردز نکات منفی‌ای هم دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  1. هزینه‌بر بودن: با توجه به اینکه استفاده از کلمات کلیدی، نرخ کلیک بیشتری به همراه دارد و شما می‌باید برای هر کلیک هزینه پرداخت کنید، این سرویس در دسته خدمات هزینه بر قرار می‌گیرد. علاوه بر این، افزایش نرخ دلار این روزها در کشور ما، تعداد زیادی از صاحبان کسب‌وکار را از استفاده از گوگل ادز منصرف می‌کند.
  2. دسترسی محدود در ایران: به دلیل تحریم‌های اخیر، دسترسی به این سرویس در ایران کمی سخت شده است. هرچند شرکت‌هایی هستند که در ازای دریافت مبلغی، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کمپین خود را راه‌اندازی کنید، که خود شامل هزینۀ اضافی است.
  3. نیاز به متخصص امر: ممکن است در ابتدا بتوانید خودتان کمپین‌ها را مدیریت کنید اما با گسترش کسب‌وکارتان، قطعا نیازمند نیروی متخصص برای سامان‌دهی این ابزار خواهید بود.
  4. لزوم پیروی از قوانین گوگل: هنگامی که از سرویسی استفاده می‌کنید، لازم است از قوانین آن پیروی کنید. مهم نیست که از این موضوع راضی هستید یا نه، پیروی از قوانین الزامی است و طبیعتا محدودیت‌هایی برای شما به همراه دارد.
  5. اعتماد بیشتر مردم به نتایج ارگانیک: بسیاری از افراد هنگام جستجو به دنبال نتایجی غیر از آن‌چه گوگل تحت عنوان “Ad” به آن‌ها معرفی می‌کند، هستند. چرا که اشارۀ مستقیم به کلمۀ «تبلیغات» و حس مواجه شدن با یک وب‌سایت تبلیغی مخاطب را دل‌زده می‌کند.

مقایسه سئو و ادوردز

آن‌چه تا این‌جا مطالعه کردیم نکاتی بودند که برای انتخاب روش مناسب تبلیغ و افزایش بازدید باید در نظر گرفت. در مجموع نمی‌توان روشی را بر دیگری برتری داد چرا که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.
سئو روشی است که تقریبا رایگان است و هزینۀ زیادی را بر صاحب کسب‌وکار تحمیل نمی‌کند اما شخصی که به دنبال سرعت نتیجه‌گیری از تبلیغات خود است، می‌خواهد بر یک کلیدواژه خاص تمرکز کند که درجه سختی آن بالاست و امکان موفق شدنش با سئو کم است، یا فرصت هماهنگی با تغییرات الگوریتم‌های گوگل را ندارد بهتر است از گوگل ادز استفاده کند تا نتیجۀ مد نظرش را بگیرد.
از طرفی شخصی که به دنبال کسب موفقیت بلندمدت برای کسب‌وکارش است و به دنبال بازگشت سریع هزینه نیست، سئو را برای کار خود انتخاب می‌کند.
جدول زیر به شما برای مقایسۀ بهتر کمک می‌کند.

در نهایت استفاده از کدام استراتژی بهتر است؟

اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید که کدام روش مناسب‌تر است؟ باید بگویم هردو و هیچ‌کدام! در نهایت انتخاب از میان این دو روش، بستگی به نوع فعالیت شما، هدف از کسب‌وکار و میزان بودجه‌تان دارد. البته بهترین راه تمرکز بر هر دو روش و پیش‌برد هم‌زمان آن‌هاست. اما گاهی شرایط برای استفاده از هر دو روش مساعد نیست. مثلا ممکن است شخصی زمان زیادی برای گسترش فعالیتش درنظر داشته باشد اما پول کافی برای شروع کمپین در گوگل ادز نداشته باشد. در چنین شرایطی انتخاب او قطعا سئو خواهد بود. یا شاید صاحب یک کسب‌وکار قدیمی تمایل به احیای آن در مدت زمان کوتاهی باشد و به سراغ گوگل ادز برود.
مقایسه گوگل ادز و سئو کاری بود که ما برای شما انجام دادیم؛ تصمیم و انتخاب با شماست.

درخواست مشاوره

مشاوران حرفه‌ای ادز پلاست در کنار شما هستند تا کمپین‌های تبلیغات در گوگل را برایتان بسازند  . فقط کافیست برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ادزپلاست تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up
باز کردن چت
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟